Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-03-2008, 16:04
Annemor sin avatar
Annemor Annemor er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,676
Annemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond repute
Standard Hvorfor apsolutt trene baby til å løfte hodet?

På babyverden leste jeg inne på født i januar forumet, og der er det ei mor som er bekymret for sin baby på snart 7 uker som ikke løfter hodet i mageleie, hun har dårlig samittighet for hun ikke har trent nok med henne.
Her er ett a svarene..

Linnéa har ligget på magen og løftet hodet fra første dag hjemme. Fikk heller beskjed om at det var uvanlig... Men ei venninne har en som ikke vil løfte hodet, og fikk beskjed fra helsestasjon om at han skulle ligge mye men korte perioder på magen. (Linnéa tilbringer mye tid på magen om dagen.)

Babyen har en refleks som gjør at de snur på hodet om de ikke får luft (som med amming også). Og de trekker luft inn gjennom sidene på nesen, så det er ikke så dramatisk som vi tror (men ville passet godt på uansett).

Fikk også vite at de skal få grine litt når de holder på (så lenge de ikke er sultne). For de skal ikke lære å gi seg så fort de støter på en utfordring. Linnéa får sutre litt når hun møter på et nytt hinder, og da klarer hun det som regel fortere, og smiler som ei sol når hun får det til...

Hvorfor apsolutt trene de? Blir de underutviklet hvis ikke?
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 16:21
Irja sin avatar
Irja Irja er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 6,635
Irja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond repute
Standard

hjelpe meg, trene, og gråte for å lære seg, nei vet du hva, helt sjokkerende spør du meg...............................................

"Når du bor, bo nær bakken.Når du tenker gjør det enkelt.Ved konflikt, vær rettskaffen og generøs.Når du styrer, unngå å kontrollere.Når du arbeider, gjør det som gleder deg.Når du lever med familien, vær helt til stede."
Tao Te Ching
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 16:26
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Sted: Jæren
Meldinger: 7,953
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Hvis en tenker på den "gjennomsnittlige" baby i dag, så foregår veldig mye i ryggleie. De skal sove på ryggen, og om de ikke blir båret, ligger de gjerne i en vippestol. Og i denne settingen tror jeg det er viktig at mange blir gjort oppmerksomme på at selv små babyer trenger andre stillinger enn ryggleie. Og ut av dette har denne -i mine øyne overfokuseringen - på mageleie og "nakketrening" kommet.

Om man bærer barnet mye i bæretøy, får de jo en helt annen stimulering og "trening" enn den de får i vippestolen, og dermed tenker jeg at det med å ligge på gulvet på magen heller ikke er så nødvendig. Mine har som mange andre heller ikke likt det noe særlig.
Gammel 07-03-2008, 16:33
Annemor sin avatar
Annemor Annemor er offline
Senior Member

Sted: Bergen
Meldinger: 2,676
Annemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond reputeAnnemor has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Irja
hjelpe meg, trene, og gråte for å lære seg, nei vet du hva, helt sjokkerende spør du meg...............................................
En baby vil jo "trene" når han blir bært f.eks.
Det er typisk noe helsesøstre sier, fikk høre det jeg også... "du må la han ligge på gulvet sånn at han kan trene"
Gjett om jeg brydde meg da!
Hadde mine babyer masse på fanget, og de var langt fra svake, ikke ble de bortskjemt heller.

Noe annet som sjokkerte meg der inne ar ei mor som mente hennes 4 uker gamle baby hadde blitt sååå bortskjemt!
Hvordan kan de virkelig tro noe sånn?

Nei jeg får holde meg til svangerskap forumet når jeg er der inne, når babyen er ute er det by by babyverden.
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 17:02
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Jeg leste noe om at dersom babyer blir lagt på magen når de er helt ferske vil de automatisk prøve å samle hendene under seg og løfte hodet på "riktig" måte. Dersom de ikke "trener i mageleie" fra de er nyfødte, og får deformert hodeform fordi de kun ligger på ryggen dagen lang, vil de etterhvert få råd fra helsestasjonen om å "trene i mageleie". Dette skjer ofte ikke før på kontroll når barnet er 2-3 mnd. gammel. Når foreldrene da skal begynne å trene med barnet, vil det ikke lenger prøve å samle hendene foran seg, men kun løfte hodet/nakken ved hjelp av musklene rundt ryggsøylen(?). Dette vil være ubehagelig, og babyen vil klage mye. Derfor er det bedre for barnet å begynne med dette fra det er nyfødt.

Dette har jeg lest for lenge siden, og jeg husker ikke hvor. Og jeg vet heller ikke med sikkerthet at det er korrekt informasjon.

Sist endret av Sally; 07-03-2008 kl 17:07
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 18:13
Irja sin avatar
Irja Irja er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 6,635
Irja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Annemor

Nei jeg får holde meg til svangerskap forumet når jeg er der inne, når babyen er ute er det by by babyverden.
ja det skjønner jeg godt om du gjør!

"Når du bor, bo nær bakken.Når du tenker gjør det enkelt.Ved konflikt, vær rettskaffen og generøs.Når du styrer, unngå å kontrollere.Når du arbeider, gjør det som gleder deg.Når du lever med familien, vær helt til stede."
Tao Te Ching
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 19:51
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,034
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Du får skravle med oss i stedet Jeg elsker å skravle om gravidting, og det tror jeg gjelder flere enn meg!!!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 21:11
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,217
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi
Du får skravle med oss i stedet Jeg elsker å skravle om gravidting, og det tror jeg gjelder flere enn meg!!!
Gammel 07-03-2008, 21:29
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,009
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

jeg synes både tanken om trening og gråting er avskyelig. men tanken om å la barn få strekke på seg, og ligge på gulvet litt så lenge se er fornøyde med det, det er nok et godt råd til mange. Det er mange kafe-barn der ute - som ligger i vogn, i bilsete, i seng, i vippestol... Som aldri får ligge på magen og som aldri i verden blir båret. For disse mammane er nok tanken om "trening" spiselig. Og kanskje ikke så dum...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 07-03-2008, 22:04
Jia sin avatar
Jia Jia er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,007
Jia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond repute
Standard

Lille pus likte heller ikke noe særlig å ligge flatt på magen, og da lot vi ho slippe det, og det sa jeg på en time på HS da det var en fysioterapeut med. Da fikk jeg prøve å legge ho på ei skrå pute så ho titta over kanten og ned på de andre babyene på gulvet. Det var stor stas, hehe. Etter det lot vi ho ligge litt på magen i en stol/sofaen og titte over kanten, og det likte ho. Fikk så god oversikt, vettu.. Men så sa fysio-damma også at å bære de små oppreist eller å la de ligge inntil brystet når en satt var like god trening, og at det viktigste var å ikke bare la dem ligge på ryggen. Og det var i hvert fall tydelig på Lille pus, for gang på gang kommenterte de på HS hvor sterk ho var.

Lille Blomst ble født 22. september 2009

Gift med min kjære H
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:31.

HOVEDSIDER